Szülőképzés blog

Minden, ami a szülőkről, gyerekekről, családról érdekes lehet, egy pszichológus szemével.

Friss topikok

  • freia: Szia! Ajánlanék egy jól használható könyvet, tele gyakorlati tanáccsal: Tóth Gábor: Kézben tartott... (2009.02.16. 01:52) Időgazdálkodás vázlatosan
  • Rebelle: Szia! Ne hagyd elhalni ezt a blogot! Korai fejlesztés???? Nem is tudom. Apám elejétől kezdve úg... (2008.07.08. 21:44) Korai készségfejlesztés
  • billen: A korlátozott, alkalmankénti tévézéssel is teljesen egyet tudok érteni. A legtöbb készülék károsí... (2008.01.30. 00:38) Thomas, a gőzmozdony
  • billen: Szerencsére nagyon jó könyveket lehet kapni ezekben a témákban. Önfejlesztő szülőként, már több, k... (2008.01.30. 00:20) Kívánságlista
  • billen: Remélem sikerül az oktatás részévé tenni ezeket a készségfejlesztéseket! Én nagyon örülnék neki, d... (2008.01.29. 23:54) Idézet 02.

Linkblog

Korai készségfejlesztés

2008.02.04. 16:24 - Legend

Címkék: fejlődés iq készségfejlesztés

Napjainkban nagy divat a gyermekek minél koraibb fejlesztése. Egyre több helyen indítanak készségfejlesztő fodlalkozásokat újszülötteknek, 3-4 hónaposaknak. De vajon van-e értelme nyelvet tanítani 3 hónapos kortól? Vagy zenés készségfejlesztő foglalkozásokat tartani 4 hónaposaknak? És vajon tényleg ezzel teszünk legjobbat a gyereknek?

A jószándékot nem kétlem, az igyekezet is dicséretes. Sőt, azt gondolom, hogy mindenképpen van haszna is. A zenehallgatás (rendszerint Mozartot emlegetik ilyenkor) bizonyítottan fejleszti a gyermek intelligenciáját. És azt is gondolom, hogy a korai nyelvtanulás is hasznos, legalábbis a kiejtés szempontjából. De szükségem lenne véleményekre arról, hogy az ilyen képzéseken részt vevők mit gondolnak.
 
Ne elhanyagolható szempont ugyanis a fejlődés oka és mibenléte. A 4 hónapos gyermek akkor is rendkívül látványosan fejlődik pár hónap alatt, ha nem járnak készségfejlesztó foglalkozásokra. Nem nagyon tudok komoly kutatási eredményekről abban a tekintetben, hogy jobban fejlődnének a korábban módszeresen képzett gyerekek.

A másik szempont pedig az elvárások hatása, melyet Pygmalion hatásnak is szoktak nevezni. Ha a gyerekről mindenki azt gondolja, hogy okos, akkor a gyerek magáévá teheti ezt az énképet, és ehhez képest fog viselkedni. Azaz nagyjából így gondolkodik: én okos vagyok, meg tudom csinálni, megpróbálom újra. Ha viszont a környezete lenéző, hiszen még kicsi és buta, ez a viszonyulás is önbeteljesítő jóslattá válhat - a gyerek nem kezdeményez, hiszen úgysem sikerülne. Én ennek jóval jelentősebb szerepet tulajdonítok, mint a korai készségfejlesztésnek, ugyanakkor valószínűleg elég szoros korreláció is van a kettő között. Az ok egyszerű - a gyereket azért viszem készségfejlesztésre, mert bízom benne, hogy fejlődik, okosabb-ügyesbb lesz. Mivel a fejlődés mindenképpen bekövetkezik, a sikerélmény megerősítő hatású lehet, és így hozzájárulhat egy pozitív, sikeres, jó önbizalmú énkép kialakulásához. És ekkor már szinte mindegy, hogy sakkot, zenét, vagy nyelvet tanítanak a gyereknek.

A bejegyzés trackback címe:

https://szulokepzes.blog.hu/api/trackback/id/tr100325033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csipet 2008.02.11. 13:03:00

Én, mint laikus szülő egyet értek azzal, hogy a korai fejlesztő foglalkozások nem sok eredményt hozhatnak. Vagyis igen, mert - mint a bejegyzésben is szerepel - pozitív énkép alakul ki a gyermekben. Aztán ennyi. DE! Károkat is okozhatunk, ha a szülő hozzáállása nem megfelelő. Magyarán, magasra teszi a mércét, hozzáteszem, nem rosszindulatból, hanem a hozzá nem értésből fakadólag. És ezeket a hibákat később sokkal nehezebb orvosolni, mintha hagytuk volna gyermekeinket a természetes úton fejlődni. Ezt sajnos tapasztalatból mondom. :( Félreértés ne essék, a mai napig azt vallom, hogy minden kisgyermekkel foglalkozni kell! És nem csak a "pedagógusnak", hanem a szülőnek is. Főként a szülőnek, ebben a korban. És itt visszatérek a pozitív énképre, amit a fejlesztő foglalkozásokkal nyerünk. Ha a gyermek nem úgy teljesít, valamilyen ok miatt, ahogy azt elvárnánk mi szülők, akkor is pozitív énképe alakul ki? Akkor most segítettünk a fejlődésén? Vagy sikerült az ellenkezőjét elérnünk? Ha ezt tisztáztuk magunkban, mint szülő, szerintem semmi akadálya a csecsemők korai fejlesztésének. De ha nem megy, ne erőltessük és főleg ne várjunk csodákat tőle.

Rebelle 2008.07.08. 21:44:52

Szia!

Ne hagyd elhalni ezt a blogot!


Korai fejlesztés????
Nem is tudom.
Apám elejétől kezdve úgy gondolta, hogy én zseni leszek és így is viszonyult hozzám. Sakkozni tanított, csillagászatról mesélt, fizikából mutatott kísérleteket. Mindezt már 2-3 éves koromtól. Bármit kérdeztem, ha tudta a választ, elmesélte.
Vele bármit ki lehetett próbálni, ha fára akartam mászni, akkor segített, ha leestem, akkor megtapasztaltam, hogy milyen leesni. "Természetesen" az ő felügyelete alatt vágta el az öcsém a kezét, és törtem el én a karomat.
De a nagyobb balesetek elkerültek minket és soha nem tiltott feleslegesen semmit.
Zseni nem lettem végül.
De a kreativitás, a nyitottság és az önbizalom megmaradt.

Túlzott szülői elvárások???
Szüleim számára természetes volt, hogy én csak jól tanulhatok. Ha négyest vittem haza, akkor rögtön az volt a kérdés, h. miért CSAK négyes?
Elég nyomasztó volt néha.
De az évek során a külső "kényszer" egyfajta belső értékrenddé vált.
Így lettem maximalista magammal és másokkal szemben is.
Hogy ez jó vagy sem, nem tudnám megmondani.
Biztosan lehet könnyebben és boldogabban is élni.

A fiam elég sok időt tölt apámmal. Néha jól összeveszünk, amikor a fent vázolt nevelési elvekkel viszonyul hozzá. Az anyai szívnek nehéz felülemelkedni az előrelátható veszélyek eleve figyelmen kívül hagyásán, de tudom, hogy én is túléltem és tudom, vigyázni fog rá, hogy nagy baj ne essék.
Ahogy mondani szoktuk: Kopik a gyerek, de így csiszolódik a gyémánt is!


süti beállítások módosítása